Saturday, June 11, 2011

Berhentilah Beralasan

Jihad itu adalah kesungguhan menegakkan kalimah Allah dimuka bumi milik-Nya. Atas sebuah kesungguhan itu, tanggungjawab dakwah juga menjadi suatu jihad yang menuntut sebuah kesungguhan mendalam dalam menyampaikan risalah Allah dan menyambung perjuangan suci baginda Rasulullah s.a.w. Dakwah memerlukan kesungguhan kita untuk mempengaruhi manusia supaya kembali kepada jalan Allah. Sungguh tugas Nabi itu tidak lain tidak bukan hanya untuk menyampaikan dan bukan di dalam kekuasaan mereka untuk memberi hidayah. Hidayah itu hanya milik Allah.

Jangan kita suka memberi alasan ketidakmampuan kita untuk berdakwah sebagai alasan untuk tidak melakukan jihad ini. Tidak perlu menunggu diri menjadi seorang ustaz atau ustazah  untuk kita menyampaikan kepada manusia. Sikap kita terlalu suka memberi alasan bila datang soal Jihad dan Dakwah. Tidak Mampu? Takut? Lemah? Tidak Cukup? Tidak Suka?

Al-Quran telah menjawab persoalan antum...

Antum Tidak Mampu?

“ Dan supaya Dia mengetahui orang-orang munafik apabila dikatakan kepada mereka, ‘Marilah berperang di jalan Allah, atau menangkislah.’ Mereka berkata, ‘Sekiranya kami mengetahui bagaimana hendak berperang, tentu kami mengikuti kamu.........”(3:167)

Itulah jawapan golongan munafik bila disuruh kepada mereka untuk berperang. Maka, kita juga sekiranya memberikan alasan tidak mampu untuk berdakwah dan berjihad, maka tiada bezanya kita dengan golongan munafik yang akan ditempatkan Allah dineraka paling azab.

Tanggungjawab untuk berdakwah dan berjihad ini tergalas dibahu kita. Sekiranya telah dipertanggungjawabkan kepada kita maka pasti ia dalam batas kemampuan kita kerana itu janji Allah, bahawa dia tidak akan menguji kita lebih dari kemampuan diri.

Maka berperanglah kamu di jalan Allah; kamu tidak dibebani kecuali dengan diri kamu sendiri. Dan gesalah orang-orang mukmin, mudah-mudahan Allah akan menahan kekuatan orang-orang yang tidak percaya, dan Allah adalah lebih kuat dalam kekuatan, lebih keras dalam hukuman.” (4:84)

 Antum Takut?
  
“........Kemudian sejurus setelah perang dituliskan bagi mereka, ada segolongan daripada mereka takut pada manusia seperti mereka takut kepada Allah atau dengan lebih takut, dan mereka berkata, ‘Wahai Pemelihara kami, mengapakah Engkau menetapkan perang untuk kami? Mengapa tidak Engkau menangguhkan kami ke suatu tempoh yang dekat? Katakanlah, ‘Kesenangan dunia ini sedikit dan akhirat adalah lebih baik bagi orang yang bertakwa dan kamu tidak akan dizalimi sedikit pun.’” (4:77)

Ketakutan itu adalah fitrah dan lumrah makhluk yang bernama manusia. Sahabat-sahabat Nabi s.a.w. juga takut dan gerun apabila berperang. Namun, ketakutan itu bukanlah alasan menjadikan mereka lemah. Sebaliknya ketakutan itu dilawan dengan mujahadah untuk rindukan sebuah kematian bernama syahid. Dan Allah sering mengingatkan kita, matlamat kita yang paling utama adalah akhirat dan syurga itu sebaik-baik tempat untuk kembali.

Antum Lemah?
  
“Dan berapa ramainya Nabi yang berperang didampingi sejumlah besar dari pengikutnya yang bertakwa dan mereka tidak menjadi lemah kerana apa yang menimpa mereka di jalan Allah, tidak patah semangat, tidak pula tunduk dan Allah menyukai orang-orang yang sabar.” (3:146)

Itulah janji Allah apabila Allah memberikan contoh para nabi sebelumnya yang telah diseru kepada mereka dan kaum mereka untuk berperang dan keyakinan mereka kepada Allah, bahawa Allah memelihara mereka dan tidak mensia-siakan usaha mereka, lantas mereka tidak merasakan lemah dan tidak tunduk kepada golongan yang ingkar kepada Allah. Manusia itu memang diciptakan Allah secara semulajadi lemah. Akuilah kita insan yang lemah dan tidak berupaya tanpa pertolongan Allah. Namun, Allah tetap memilih kita untuk berperang dan berdakwah kerana itu adalah tanggungjawab. Maka, alasan lemah tidak sesekali diterima Allah di hari perhitungan kelak.

Antum Berasa Tidak Cukup?

 “Wahai Nabi, gesalah orang-orang mukmin untuk berperang. Jika ada dua puluh antara kamu orang-orang yang sabar, mereka akan mengalahkan dua ratus, jika ada antara kamu seratus, mereka akan mengalahkan seribu orang yang tidak percaya, kerana mereka adalah kaum yang tidak memahami.” (8:65)

Kita sentiasa merasakan diri serba kekurangan, tidak cukup harta, tidak cukup tenaga, tidak cukup orang untuk berperang bersama kita, tidak cukup masa, tidak cukup bekalan bersama kita. Itulah alasan yang kerap kita berikan apabila diseru berperang dan berdakwah. Percayalah, jika kita benar ikhlas kerana Allah, Allah akan mencukupkan segalanya buat kita. Kecukupan bukan bermaksud apabila kita berperang kemudian kita menjadi kaya raya, diberi masa 48 jam sehari atau rakan taulan perjuangan yang berlipat ganda. Kecukupan itu adalah kita sendiri merasakan syukur dan merasa cukup dengan semua nikmat yang telah Allah bagi sehingga kita tidak akan meminta-meminta itu dan ini dari sesiapa pun.

Antum Tidak Suka?

 Diwajibkan ke atas kamu berperang, padahal itu tidak menyenangkan bagimu. Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu, Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui ( 2:216)

Fitrah manusia tiada siapa pun yang suka kacau-bilau, bunuh-membunuh dan huru-hara peperangan. Namun, Allah itu Maha Mengetahui apa yang terbaik. Telah ditentukan berperang itu jalan terbaik buat kita hamba-Nya maka itulah yang terbaik. Kehidupan kita bukan berlandaskan apa yang kita suka. Rasa suka itu adalah dicipta dari nafsu. Nafsu memang sukakan kesenangan dan tidak suka kepada kesusahan. Berperang dan berdakwah itu adalah sesuatu yang kita tidak suka maka ia adalah cara terbaik menundukkan nafsu.


Nah, apalagi alasan antum untuk tidak melaksanakan tanggungjawab yang tergalas dibahu antum sekarang..?? Hentikanlah memberi alasan. Hentikan sekarang!!! Mari bangun berjihad dan berdakwah sedaya mampu kita. Alasan bukan dicipta untuk kita menjadi lemah dan melarikan diri tapi alasan adalah ujian menilai sejauh mana kehebatan antum untuk menempatkan diri di syurga-Nya.

JOM KITA BERLARI BERSAMA-SAMA KE SYURGA...


4 comments:

  1. Assalamualaikum.
    suka quoate nih "Jom kita sama-sama berlari ke syurga".

    Ayuh sama-sama jadi jutawan akhirat.
    Thanks 4 sharing

    ReplyDelete
  2. waalaikumussalam w.b.t

    "ayuh sama-sama jadi jutawan akhirat.."

    insyaALLAH..

    syukran jazilan... =)

    ReplyDelete